Prosjekter

Veien til Oslo Maraton 2020

Har du en drøm om å løpe halvmaraton eller maraton, men vet ikke helt hvordan du skal klare det? Du er ikke alene om å tenke det, så derfor har vi laget et løpeprosjekt som skal ta deg gjennom fra A til Å.

KORT OM PROSJEKTET Denne prosjektperioden kan hjelpe deg med treningsplanlegging, gjennomføring av treningsøkter, veiledning, tilbakemeldinger og justeringer underveis, teknikktrening, styrketrening for løpere, øve på flere andre løp med startnummer og selve kronen på verket, gjennomføre et halvmaraton eller maraton og få medaljen rundt halsen. Den medaljen som symboliserer all den innsatsen som ligger bak prestasjonen, alle kilometerne, ikke bare de 21km eller 42km den 19.septmeber neste år.
Vi kjører Veien til Oslo maraton fra januar 2020 helt til målstreken i Oslo 19.september 2020.

HVEM KAN MELDE SEG PÅ? Kanskje du har deltatt tidligere, og vil nå gjøre det bedre? Kanskje har du aldri deltatt i et løp? Uansett utgangspunkt, så vil prosjektet passe til deg fordi; alle skal trene til det samme. Erfarne løpere vil få justeringer på sin treningsplan slik at det passer bedre for utgangspunktet og målet, mens de mindre erfarne løperne justeres mer i starten av treningsperioden for å gjøre kroppen rustet til mye løping. For det blir det. I dette prosjektet skal det samles nok kilometere over tid slik  at 21 eller 42 kilometer i strekk aksepteres godt av kroppen.

PROGRAM En fellesøkt i uken hele perioden, unntatt fellesferien uke 28, uke 29 og uke 30.
På fellesøktene går gruppen igjennom de øktene som står ellers på planen, slik at man får øvd på disse i fellesskap og under veiledning, slik at disse kan utføres med god kvalitet på egenhånd.
Det er lagt inn to tester i prosjektet, en i januar og en mot slutten av perioden. Første testen er for å vite mer spesifikt hvor man skal starte treningen, og den siste mot slutten for å se progresjon og gjøre de siste korrigeringene mot løpsdagen. Mer om de ulike testene kan du lese om her.
Mellom fellesøktene følger du en egen periodiseringsplan med tilpasset mengde og intensitet. Du vil også få individuelle tilbakmeldinger får å lettere kunne justere planen underveis. Periodeplanen er over 38 uker.
5.desember er de påmeldte invitert til kick off! Innhold er forbeholdt de påmeldte.
Det vil bli opprettet en egen facebookgruppe for deltagerne slik at man kan drøfte litt om øktene, avtale økter sammen med noen, få støtte og ikke minst informasjon.
Det kommer gjesteinnslag som skal tilføye ekspertise på ulike temaer som løpeteknikk, mental teknikk og motivasjon. Det jobbes kontinuerlig med spennende navn her.
I løpet av perioden deltar vi på flere lokale løp for å øve på å ha startnummer, løpe med «startpuls», mentale teknikker, holde på løpeteknikken din når du er sliten og få erfaring. Og i 2020 er du så heldig at du får delta på to jubileumsløp! Fokusløpet 10 år og Christan Fredrikløpet i byjubileet!
Det vil også bli satt opp testløp i deler av løypetraséen i Oslo.

PRIS KR. 6990,-
MEDLEMSPRIS KR. 5990,-

Før oppstart skal du ha kartlagt din egen kapasitet med tanke på treningserfaring, hvor mange økter i uken du forplikter deg til egenøkter og skadehensyn. PT Sissal vil kontakte deg for å bistå i denne kartleggingen.

Årets prosjekt fikk en ekstra utfordring på veien med covid-19 og avlyste løp, men det har ikke stoppet prosjektet! Vi har kjørt livestream istedenfor fellesøkter, laget egne løp som erstatning for avlyste løp og har en helt spesiell plan for maraton hvis Oslo maraton blir avlyst, som vi nesten regner med at blir. Deltagerne har hele tiden kunnet følge planen sin, bli utfordret med starnummer på brystet og fått diplom og anerkjennelse for godt arbeid. Vi har lært masse på veien og er veldig godt rustet til et nytt maratonprosjekt!

Vil du bli med på et lignende prosjekt? Send gjerne en interessemail til sissal@fokust.no og fortell om det!

OCR 2020

Veien til OCR med Fokus Trening

KORT OM PROSJEKTET Veien til OCR er er prosjekt som skal pågå frem til august 2020 som en treningsgruppe med personlig trener. Du tar del i en treningsgruppe som trener mot samme mål og får tilpasset treningsprogram som er periodisert og justert for deg og ditt utgangspunkt.
Treningen vil være variert og allsidig, primært bestående av styrketrening både med egenvekt og vekter samt løping. Du vil oppleve progresjon i styrke, utholdenhet, spenst, balanse, bevegelighet/smidighet og ikke minst mentale barrierer. Det er hindere i løypen som vil komme til å utfordre mentale sperrer, og det vil bli god tid til å trene på alt dette!
Dette vil garantert gi deg en unik mestringsopplevelse!
Vi vil trene inne på senteret i vinter, og mer utendørs mot våren. Tufteparken Halmstad er en av våre favorittarenaer for denne typen trening.
Det vil bli tilbudt ekstra økter som klatring på klatresenter, økter på Ninja Farm i Rakkestad, isbading + +

Årets OCR-prosjekt ble etter felles avgjørelse med deltagerne utsatt til 2021 pga covid-19. Det betyr at du også får en sjanse til å kunne bli med på prosjektet helt fra starten! Mer informasjon om oppstart og påmelding vil komme høsten 2020. Stay tuned! Ønsker du å tyvstarte litt? Send Marius en epost og fortell! Han kan gi deg informasjon om treningen, innhold i prosjektet og gi deg treningstips for hinderløypeløp! marius@fokust.no.

Vektreduksjonskurs

Våre vektreduksjonskurs:

 -er for alle som ønsker å redusere kroppsvekten sin på en sunn måte, og som ønsker å lære seg og beholde oppnådd resultat permanent.

Det spiller ingen rolle om du ønsker å redusere vekten med 5kg eller 15 kg, prinsippene er de samme.

Vårt vektreduksjonskurs heter Superfokus vektreduksjon, for det er dét du skal ha fokus på de 8 ukene kurset varer. For noen anbefaler vi å gå videre på en runde til, slik at kursperioden varer 16 uker. Du råder selv over anbefalingen og velger ut ifra egen erfaring og kunnskap etter 8 uker om du ønsker, og har behov for, en ekstra periode.

Et kurs varer 8 uker. Det er én fast samlingsdag hver uke med ca 30 minutter teoridel og 30 minutter aktivitet. Teoridelen tar for seg både mat og trening, og sammenhengen mellom inntak og forbruk. Mellom samlingene er det hensiktsmessig å legge inn egne aktiviteter, men ingen krav. Alle deltakere vil få spesifikke anbefalinger på hva de kan gjøre mellom samlingene i forhold til målsetting.

Du vil ikke få en spesifikk matplan, du vil få anbefalinger på justering ut i fra ditt kosthold. Og grunnen til det handler om at vi alle har forskjellige rutiner og smak, og kostholdet ditt skal passe til din livsstil. Det betyr ikke at du kommer unna det faktum at du må gjøre en endring, men endringen skal passe for deg og ikke alle andre. Du skal selv lære hva det er du spiser og hvilke justeringer du selv kan gjøre senere.

Aktivitetene vil være typisk stasjonstrening og bærer preg av høyt energiforbruk. Treningen vil kunne tilpasses i forhold til erfaring og funksjon hos alle deltakere. Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe! Kursholder er utdannet personlig trener og kostveileder, og har mer enn 20 års erfaring med trening og har vært kostveileder siste 5 årene.

Pris: kr. 2800,- som inkluderer 8 samlinger, oppfølging mellom samlinger og drikkeflaske!

Kursholder

Personlig trener og kostveileder Sissal Bjerke Hansen. Hun har utdannelsen sin fra Akademiet for personlig trener og har lang fartstid i bransjen. Sissal gjør kostholdsinformasjon lettfattelig og morsomt.

Ønsker du mer informasjon eller vil du rett og slett bare melde deg på? send mail til Sissal@fokust.no!

 

Eget vektreduksjonskurs for menn:

Vi spurte folket på Facebook om det var ønskelig med et eget vektreduksjonskurs for menn, og damene svarte JA! Vet ikke helt hvordan vi skal tolke det, men vi har lært oss én ting og det er å høre på «dama»!
Så da gjør vi det da! Vi har laget et vektreduksjonskurs kun for gutta krutt. Heldigvis var det flere menn som også svarte «JA» på interessen for et kurs for gutta.
Hvorfor? Fordi det er så jålete og damete med vektreduksjonskurs.

Neida. Det er ikke derfor. Det er rett og slett fordi det er stor pågang på kursene og vi ble spurt om en annen dag enn onsdag!

Hva skjer på kurskveldene?
Kurset for gutta vil inneholde det samme som det vektreduksjonskurset vi allerede kjører. Det vil være én del teori/veiledning og én del trening. Teoridelen vil vare ca. 30 min og etterfølges av trening med en varighet på ca. 30 min. Aktiviteten vil bære preg av høyt energiforbruk og tilpasset gruppen.  Møt ferdig skiftet til trening. Om du må trene? Ja. Vi mener at trening og kost går hånd i hånd når det kommer til å redusere kroppsvekt og opprettholde vektresultat. Og fysisk aktivitet drar med seg så mange andre helsefordeler, at vi kan ikke la det være.

«No diets, no bullshit!»- oppklaringer:
Hva betyr det?  Det vil ikke bli servert en spesiell diett, ingen egen matplan eller «no’s and don’ts». Du spiser akkurat det du vil, men kommer til å lære hva den maten du spiser gjør for deg.
Noen har spurt om det finnes vektreduksjonskurs for kvinner! Ja, det gjør det. Onsdager holder vi vektreduksjonskurs for «alle» kjønn kl. 17.30!
Andre har spurt om det er mye bullshit på onsdager, siden det er No bullshit på mandager! Nei, det er «no diets, no bullshit» også på onsdager.

Tidspunkt og varighet
Vektreduksjonskurset for menn vil gå mandager kl. 20.00. Kurset er over 8 ganger. (Kursperiode vil variere fra kurs til kurs, noen kurs vil ha 8 påfølgene uker, mens andre kurs vil ha 8 kurskvelder fordelt over flere uker.)

Påmelding
Meld deg på allerede i dag, det er kun 10 plasser! Det er veldig lett å melde seg på, du sender bare en melding til Marius@fokust.no.
Kurset er for alle, det er ikke noe kriterie å være medlem hos oss!

Pris
Kr. 2800,- for 8 samlinger som inneholder en teoridel og en aktiv del.

Kursholder
Marius Haugen er personlig trener med utdannelse fra Akademiet for personlig trening. Tillegsutdannelse som kostveileder og rehabtrainer fra samme skole.

Marius har tro på personlige målsettinger med stor egenverdi! Betyr målet ditt nok for deg, så er det i aller høyeste grad oppnåelig.