grupper

Nye navn på gruppetimer!

Høstens timeplan har fått nye navn på gruppetimer!

Vi har endret litt på navn på våre gruppetimer for å hjelpe deg til å finne den treningsøkten som passer deg! Det skal være litt lettere å orientere seg ut i fra dagsform, hva man liker å trene, hva man trener for og hva behovet er.

Du ser en timeplan med navn som SHAPE, MOVE, FUN, POWER, SPORT, BALANCE og CORE. Og alle disse skal fortelle deg noe om hva du kan forvente i treningsøkten. Instruktøren har planlagt musikk, koreografi, øvelser og intensitet for å møte disse ulike forventningene.

På en MOVE-time vil du få en treningsøkt som er tilpasset det å trene for hverdagsutfordringer. Treningen inneholder mobilitet, balanse, styrke og lett kondisjon. Du trener for å opprettholde en velfungerende kropp.

  • Omnia MOVE: foregår i 2.etg i Omniaavdelingen. Timen inneholder funksjonelle øvelser som gir deg primært styrke og mobilitet. Klarer du å opprettholde god intensitet underveis, vil treningen også opprettholde kondisjonen din. Men intensiteten bestemmer du selv hele veien.
  • Senior MOVE sal: treningsøkt for de fra 60 år+. I sal vil timen inneholde lett kondisjon på gulv og/eller kasse, og enkle styrkeøvelser. Styrketrening er absolutt den viktigste treningen for dere i denne aldersgruppen.
  • Senior MOVE spinning: også treningsøkt for deg fra 60år+. Denne foregår i spinningsalen hvor vi sykler i 45 min i varierende intensitet. Du styrer intensiteten selv også her, men instruktøren legger litt føringer for ulike intervaller som er hensiktsmessig for god trening av hjerte og lunge.
  • Spinn MOVE: en spinningtime for alle. Intensiteten og løypeprofilen er planlagt for at du skal få en god økt for å opprettholde din utholdenhet med muligheter for å forbedre den. Instruktøren vil fokusere litt på god sykkelteknikk og guide deg godt igjennom musikken for at du skal få en god opplevelse og kjenne at du mestret dette helt fint.
  • Styrke MOVE: en 30minutters styrketime som du gjerne kan kombinere med spinning i forkant. Instruktøren vil hjelpe deg gjennom gode og funksjonelle øvelser som gir deg styrke og balanse til å takle hverdagens gjøremål; som å gå i trapper uten problemer, sitte ned og reise deg, gå i fjellet med sekk, bære tyngre handleposer, plassere ting på høye hyller osv.
  • Skillmill MOVE: en veldig artig treningsøkt i 2.etg i skillmillavdelingen. Treningen er stasjonsbasert med lett kondisjon på motorløse løpebånd, øvelser på gulv, 40 cm høye bokser, slynger eller håndvekter og kettlebells. Øvelsene skal gi deg litt kondisjon, bedre balanse og hverdagsstyrke. Lett-moderat intensitet.

På en FUN-time vil det være øvelser som får deg til å smile! Både balanse og koordinasjon vil bli satt på en artig prøve, og du vil oppleve at treningen er så gøy at du glemmer helt at du trener. Selv om du har det aldri så gøy har du trent både styrke og kondisjon, nesten uten å tenke over det engang! FUN-timer passer for alle! Og særlig de dagene det kjennes litt tungt å trene.

  • Spinn FUN: en spinningtime med musikk som hjelper på humøret! Instruktøren vil fokusere mindre på intensitetsjag og prestasjon, og mer på det morsomme med trening. Du styrer intensiteten selv og instruktøren jobber for at du går hjem fra trening som en gladlaks!
  • Dance4 FUN: 45 minutters dansetime med enkle dansetrinn til god musikk du har hørt før! Ingen krav til å kunne danse og ingen masing på intensitet! Kom i klær du kan bevege deg fritt i og gode sko! Vi garanterer at du smiler fra du kommer til du går!
  • Omnia FUN: 40-45 min styrke- og kjernemuskeltrening i 2.etg med flere elementer av balanse, samhandling og enkle koordinasjonsutfordringer.
  • Skillmill FUN: 45 min kondisjon- og styrketrening som er så morsom at du glemmer at du trener! Vi finner frem leken i øvelsene.
  • Step/styrke FUN: styrke- og kondisjonstrening på gulv og stepkasser. Du vil oppleve den klassiske aerobic-treningen på en stepkasse for å utfordre kondisjonen og kanskje litt annerledes, men morsomme øvelser som forbedrer styrken din! Dette er en god økt, men instruktøren vil fokusere mer på det som er gøy med å trene enn jaget etter å prestere. Dette er gjennomgående for alle FUNtimer.

SHAPE-timer er midt i blinken for deg som ønsker å forbruke masse energi på en treningsøkt. Innholdet i timen skal påvirke kroppen din over tid. Du er opptatt av å bli sterkere og vektkontroll er en del av din motivasjon for å trene. Du jobber hele tiden etter dine egne forutsetninger og instruktøren legger føringer for at du skal kunne få en ordentlig god økt.

  • Step/styrke SHAPE: styrke- og kondisjonstrening på gulv og stepkasse hvor fokuset er å forbruke mest mulig energi hensiktsmessig på 45 minutter. Instruktøren jobber helt bevisst med å styre intensitet og skal hjelpe deg å prestere det beste du kan mens du trener. Trinnene på kassen er enkle for at du skal klare å holde høy intensitet, og styrkeøvelsene er primært for store muskelgrupper og skal stimulere til økt styrke.
  • Slynge SHAPE: styrketrening i slynger. Basisøvelser og stabiliseringsøvelser med relativt høy intensitet. Du får god veiledning og hjelp til teknikk underveis og målet med treningen er å stimulere til økt styrke.
  • Spinn SHAPE: kondisjonstrening på spinningsykkel med moderat til høy intensitet. Instruktøren vil variere i perioder på ulike intervaller som vil resultere i høyt forbruk av energi i løpet av økten. Du vil bli godt guidet på intensitetsstyring underveis og hensikten med dette.
  • Styrke SHAPE: ren styrketrening som tar for seg store muskelgrupper som skal påvirke styrken og forbrenningen din.

POWER-timer er der for deg som skal ta ut alt av potensiale den økten. Du møter en instruktør som forventer at du kommer for å trene hardt. Det er lov å kjøre eget løp på timen, da anbefaler vi at du gir instruktøren en «heads up» i forkant. Treningen har høy intensitet, det er en stor belastning og vi anbefaler hvile neste dag for at du skal få maks utbytte fra innsatsen. Disse timene appellerer til deg som liker å ta deg helt ut.

  • Spinn POWER: en spinningklasse med høy intensitet og det stilles krav underveis. Instruktøren kjører løypeprofiler som skal påvirke melkesyreterskel og utholdenhet i stor grad. Når denne spinningtimen er ferdig, så vil du også kjenne deg helt ferdig.
  • Styrke POWER: styrketrening som i stor grad skal påvirke muskelmasse og ren styrke. Det er nøye gjennomgang av teknikk for at du skal kunne ta i skikkelig, helt trygt. Oppsettet vil variere i perioder og treningen foregår i grupperommet i 1.etg.
  • Skillmill POWER: stasjonstrening i 2.etg med høy intensitet! Eksplosive- , hurtighetsfremmende- og tøffe øvelser!

SPORT-timer er litt i samme gate som POWER, men enda mer resultatorientert. Du registrerer kanskje resultater fra hver trening, du loggfører og analyserer fremgang, eller du ønsker å gjøre det. Vi kan hjelpe deg med det! Innholdet i timen er planlagt for fremgang i prestasjoner. Du driver kanskje med en idrett som stiller store krav til styrke og utholdenhet? Intensiteten er høy og det forventes at du er kommet for å yte det du kan. Du kjenner forpliktelse til å delta hver gang for å støtte de andre som kommer og for at du skal sikre fremgangen din. Du motiveres av resultater, det er derfor du trener. Lagånd, resultat og dedikasjon.

  • SykkelSPORT: 90 minutters spinningtime som tar for seg treningen som er hensiktsmessig etter endt sykkelsesong og før den starter igjen. Alt handler om å bli bedre til å sykle. Instruktøren er opptatt av teknikk, intensitetsstyring og mentalitet på sykkelsetet.
  • Skillmill SPORT: treningsøkt i skillmillavdelingen med fokus på intensitet, øvelser som vil forbedre spenst, hurtighet, utholdenhet, styrke og balanse. Du får mulighet til å registrere resultater og kan få tilbud om hjelp til å analysere etter perioder for å forbedre deg ytterligere neste periode.

BALANCE-timer gir deg indre ro og balanse. Det jobbes mye med mobilitet, bevegelighet og avspenning. Disse timene appellerer til deg som liker aktiviteter som yoga og pilates eller som trenger å roe ned og slippe opp på stress.

  • BodyBALANCE: en yoga-, tai chi- og pilatesinspirert klasse som forbedrer bevegeligheten, styrken, balansen og stressmestringen din. Alt koreografert til nøye utvalgt musikk som skal gi deg en varm og god opplevelse. Avsluttes alltid med avspenning til slutt. Ta gjerne med et par gode sokker og en deilig genser du kan ta på før avspenning.

CORE-timer skal gi deg en sterkere kjernemuskulatur. Hvorfor? Jo, fordi kjernemuskulaturen din støtter opp kroppen din i alt det du foretar deg. Sammen med all skjelettmuskulatur holder den deg oppreist, den gjør deg i stand til å bære sekk, den gjør deg i stand til å reise deg og sette deg ned, gå, løpe, sykle, holde balansen osv. Og du som driver idrett? Du trenger en sterk kjernemuskulatur for å prestere bedre. Vi har kalt coretreningen for strøssel på softisen, det blir kjedelig uten!

  • Omnia CORE: 30 min styrketrening for mage/rygg i omniaavdelingen i 2.etg. Du kan trene den alene eller kombinere den med annen trening. Du styrer intensitet, men instruktøren vil hjelpe deg med god teknikk og passende øvelser. Du finner den tre dager i uken!