Månedens øvelse for oktober!

stillbilde okt 2014 2

I lunsjen idag var det noen som sa til oss at 2014 er rumpa’s år! Hva passer vel bedre enn en reinspikka rumpeøvelse for oktober da?

Vi får mange spørsmål om hva den beste øvelsen for rumpa er. Det er mange gode øvelser for setemuskulaturen, men vi kan trekke frem én som er fin å gjøre hjemme, kombinere med andre øvelser og som er grei å gjennomføre for alle.

Vi har filmet fire nivåer denne gangen.

Nivå 1

Sett føttene tett inn mot setet og trykk hælen lett ned i gulvet. Kjenn at du aktiverer setemuskulaturen. Knip så setet enda mer sammen, press føttene godt ned i matten og løft bekken og bryst opp fra underlaget. På toppen skal du kunne se at du har ca 90 grader i knærne, da har du ikke føttene for nærme setet, men heller ikke for langt ifra. Hold på toppen, knip setet og slipp sakte tilbake etter 1-3 sekunder.

okt nivå 1

Nivå 2

Gjør akkurat samme øvelse, men sett en stram strikk eller et belte rundt lårene over knærne og press beina ut i strikken/beltet under hele øvelsen.

okt nivå 2

Nivå 3

Plasser føttene oppå et trappetrinn eller på en stepkasse som på videoen. Gjør akkurat det samme som på lavere nivå. Tråkk med hele foten ned i kassen og vær nøye på å knipe setet og ta med brystet opp når du løfter. Unngå stor svai i ryggen.

okt nivå 3

Nivå 4

Har du full kontroll på de foregående nivåene? Prøv nivå 4. Gjør samme øvelse, med samme fokus, på ett bein. Vær enda mer nøye med å knipe det setet godt. Pass på at bekken er parallelt på toppen, at du ikke svikter/faller ned med den ene siden mot gulvet.

oktober nivå 4

 

Trenger du veiledning? Ta kontakt med oss for en veiledningstime så hjelper vi deg med teknikk og treningsprogram!